Monday, September 29, 2008

Ayah...Noorin Rindu Ayah

Tadi pagi masa tengah drive aku teringat Ayah. Hati tiba-tiba jadi sayu. Tak lama lagi Syawal menjelang, lebaran akan di sambut tanpa Ayah. Terkenang Ayah, airmata terus laju keluar. Aku hanya berani menangis mengenangkan Ayah pabila aku sendiri. Aku tidak bisa menumpahkannya ketika aku bersama Emak, bukan apa, aku harus kuat untuknya. Kalau aku sedih Emak tentulah lagi.


Di saat-saat Hari Raya, Ayahlah orang yang paling kalut. Dua tiga hari sebelumnya tentu dia sudah sibuk mencari daun palas. Ruang dapur akan jadi sangat kalut bila mana ayah mula membuat kelongsong ketupat palas.


Tiba hari masak, seperti biasa Mak dan aku akan sibuk memasak rendang dan lain-lainnya, Ayah pula dengan kain pelikat 3/4 dan singlet Pagodanya membuat ketupat palas. Dia akan sentiasa ingatkan Mak kalau pulut tu jangan lupa di taruh garam.


Selesai semuanya dia akan merebus ketupat palas dan selalunya dia akan pesan pada kami untuk menjaga air jangan sampai kering, pernah sekali Mak dan aku keluar entah ke mana, dan Ayah pula tertidur, balik-balik ketupatnya rentung....hihihi..sian Ayah.


Ayah, moga roh mu di tempatkan di kalangan orang-orang yang soleh. Moga kuburmu di luaskan dan ianya merupakan taman-2 syurga. Ya Allah, ampunilah dosa-dosa ayahku dan tempatkanlah dia bersama-2 orang yang Kau kasihi, Amin.

No comments: