Wednesday, April 29, 2009

Karangan

“Jangan buat I hilang sabar…”

Empat anak mata bulat memerhati dari celah pintu yang terbuka sedikit. Liya, si adik sudah mula mencebik. Aziq, si abang menarik tangan adiknya. Mereka berdua berlari ke bilik di sebelah lalu naik ke katil sambil berpelukan. Ini bukan pertama mereka mendengar pertengkaran yang selalu terjadi balik pintu bilik yang tertutup itu. Sejak akhir-akhir ini suasana terasa tegang sebaik bapa mereka pulang. Tidak sempat menghela nafas penat setelah seharian suntuk di luar untuk memastikan dapur berasap, mengotakan seribu janji yang di tabur untuk kebaikan keluarga itu, hamburan maki hamun pula yang menyambut kepulangan lelaki itu.

“Selama ini I diam dengan tingkah you. Tapi hari ini I tak boleh diam lagi. Dayus kalau I tidak tegur perangai you tu.” Suaranya masih tinggi. Matanya merah memandang perempuan di hadapannya.
“I dah tak tahan lagi, hidup dengan you tak ubah macam pengemis, merempat tak menentu.” Lelaki itu termangu mendengar kata-kata yang keluar dari mulut mungil perempuan itu.
“Lepaskan I, tu yang terbaik untuk kita.” Perempuan itu terus mengasak.

Bukan ini yang pertama diluahkan, sudah terlalu acap kali kata-kata itu dihamburkan ke mukanya. Ego lelakinya dijentik hamunan. Dia menatap wajah di hadapannya. Hilang senyum manis yang dulu menjadi igauannya. Hilang seri wajah yang kuyu dan penuh kelembutan seoarang wanita yang satu ketika dulu menjadi dambaannya. Malam itu, wajah yang selalu memandanganya dengan penuh rasa sayang bertukar sama sekali. Hanya kebencian terpancar dari mata itu.


bersambung.....

2 comments:

Bob Danial said...

peeerghhhhh.... tak sabar nak tunggu sambungannya!

dbp, sila pay attention.... ini penulis hebat yang belum di discover.

Nisyah said...

terima kasih...

tak hebat mana pun as compared to u...