Wednesday, December 24, 2008

PAU

Kemarin dulu aku makan pau. Pau sadin. Altho not very much a pau lover, aku makan hari tu sbb aku tak tau nak makan apa...

Semalam aku ada terbaca dalam Travel section of NST. Tajuknya kurang lebih Peel or Not To Peel.

Satu soalan .. kome makan pau , kome siat tak kulit luor dia ?
Jawab ku : Aku siat.
Reason : Sbb aku di ajor oleh mak aku cara makannya camtu, and tak pernah le aku terpikir nak tanya apa ke pasalnya.

So semalam this article telah menjawab kemusykilan aku setiap kali aku menyiat kulit pau.

Menurut writer tu; masa zaman2 dulu, pau-2 yang dah di susun atas lengat(pengukus) buluh tu akan di spray air untuk kekalkan kelembaban b4 distimkan sampai gebu. Oleh kerana zaman tu teknologi WATER SPRAY tak de lagi, apa mereka buat adalah... MENGISI AIR DALAM MULUT DAN MENYEMPROTKAN SEMBURAN MELALUINYA...

Nah...itu la reason why kena siat kulit tu...

Yuewwwwwwwwwwwwwwwww........

so lepas ni terpulang la pada anda2 semua sama ada untuk SIAT atau TAK SIAT....

1 comment:

hani said...

Nasib baik la .. saya slalu siat kulit pau dulu baru makan..

geli hati la... di semprot

tu la..gebu semacam je. hehehe