Sunday, December 14, 2008

Keutamaan Menjaga Gigi

First thing kita buat bila bangun tido mestilah GOSOK GIGI. Korang ada berus gigi ini hari ? Kalau ada bagus... kalu tak...korang baca ni

Ini pengalaman aku.

Masa kecik-kecik dulu aku cukup tak suka gosok gigi. Jangan tekejut or gelak or ada prasangka buruk. I'm being honest here ! Mak aku paling hangin klu aku tak gosok gigi. I dunno why but rasa best plak tak gosok gigi..kadang tu sampai tengahari... it may seem gross to someone but as for me having breakfast tanpa gosok gigi sedap ooo ahahahahahah....

Okeh..bila masuk Primary School... ada benda yang menakutkan aku. Bila nampak nurse dari Klinik Gigi jalan dengan penuh gayanya kat koridor aku suda kecut perut. Dalam hati berkata-kata, 'janganlah ko masuk kelas ni....jalan terus jalan terus..' tapi dia masuk kelas. Dan dengan matanya yang bersinar-sinar sambil memegang kad Hijau, dia akan memanggil nama-nama...aku tau suma budak pun kecut perut. huhuhu...and 'Noorinnisyah........' huuuuuuuuuu dengan kaki lemah longlai aku turun ikut dia. Duduk atas kerusi aku di grill dengan penuh semangat oleh si Dentist. Sakitnya..... hanya Tuhan je yang tahu..nak je aku tendang Dentist tu dengan kaki budak aku masa tu... so this routine akan berjalan sampai la aku darjah 6. Habis darjah 6 aku tak masuk2 klinik gigi sampai lah aku berumur 25-26 camtu...aku gi klinik dengan feeling yang tak best dan terpaksa...sekali lagi aku trauma bila doktor tu merentap gigi geraham aku....sekali lagi aku rasa nak tendang dentist tu....

Aku rasa ini suma akibat peel aku tak suka berus gigi masa kecik.... now aku suffer gigi yang berlobang-lobang. Kini aku sudah jadi pengunjung tetap Klinik gigi yang aku benci... Satu benda aku rasa berbeza now and then adalah treatment is not a torture anymore....rasa sakit n ngilu dah tak ada terasa sangat...just imagine aku yang penakut ni dah pernah buat ROOT CANAL...kira dasat la tu....

Now once a while aku gi buat SCALING...



..... dan inilah hasilnya....gigi depan mmg nampak cantik kan
kalu aku buka mulut luas2 huh.....ROMPONG ahahaha...

Dah baca entry ni...anak2 sekelian rajin2 la gosok gigi..jangan jadi macam Wancik ni !!!!

1 comment:

Ms. SS said...

nasib baik tak terkeluar bulu hidung... kikiki...