Wednesday, November 11, 2009

Di Situ Aku Belajar.....

Pagi tadi went to Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) for a meeting. Aku bukanlah penulis or sasterawan negara :P, tapi kat DBP ni lah aku mula mengenal erti kehidupan, cewah (feeling2 writer jap). Way back in 1996, i was assigned to DBP to develop depa punya HR and Payroll System, and it was my first big project selepas graduated from ITM (altho sebelum tu aku kerja kat UH as programmer tu tak kira sangat la..sebab aku develop inhouse system for clinic..so cabaran dia kurang sangat).

Aku ketaq gak fes time develop sistem yang akan digunakan nanti..selama ni suma projek hanya suka2..asal boleh pass exam..idok le aku ni bersungguh sangat kan....Masa tu aku under one Project Manager, a lady yang sukar aku nak describe personality dia (aku belajar banyak ngan dia ni....tq Kak !). I was involved in the requierement study right to the programming, and my user mostly kakak-kakak yang sangatla baik hatinya. Tapi the HR manager, pulak sangat detail orangnya, sampaikan dia pernah amik ruler, mengukur betapa margin aku lari, dan dia mahu setiap field tu ada certain coordinate, and aku remembered that i cried in front of him...at that time aku ni tak kisah sangat akan nak mencantikkan report, to me ada je data kira dah ok la kan....mana taknya HRMS tu aku kena buat sorang je...dah la banyak modules...report pulak bukan satu dua, berpuluh2....menangis hiba le aku depan dia sampai dia terkedu. Terpaksa le dia mujuk aku plak...ahahhaha...and lepas tu dia tak pernah komplen dah pasal report aku tu and aku pulak cuba sebaik mungkin to produce presentable report (bertitik tolak dari hari tu, report aku sekarang sudah sangatlah cantik...)

HR tu ok lagi la sbb tak de la susah sangat nak buat coding nya...tapi bila aku pun kena buat Payroll aku ada susah hati skit. Ye la mau tidak, di buatnya aku kira salah gaji depa, ada yang kena lambung keluar tingkap (sib baik masa tu bangunan DBP yang buruk tu, kalau la ni, mampus aku kena baling dari tingkat 27...). Aku pun hentam le buat coding Payroll, masa tu nak tanya ngan senior2 takut, garang oo senior2 aku (tapi now they are all my best buddy and sorang tu my CEO dah...ihihi). Satu hari project manager aku ni bukak la program aku ni, konon nak tengok aku buat betul ke idok kan...tapi last-2 dia ckp dia pening kepala tengok ahahaha...eleh pening konon, yang ye nya dia malas ihihi propa jek ...

So hari utk implement Payroll akhirnya tiba. Aku pun buat-2 la muka confident tapi dalam hati, Allah je tahu betapa aku takut. User check reports and ada la skit salah, aku betulkan...akhirnya ok la..tapi ntah camna, income tax plak boleh terlepas nak check dan sistem tak calculate, sampai bising la kat Management Meeting hujung bulan tu....apa nak buat aku pun bagi assurance yang takan terjadi lagi....

Looking back, i really thanked all my users who were very very very patient with me...ye la aku budak baru belajo kan, so kadang (most of the time aahaha) aku buat mistake tapi depa tetap layan aku baik2 dan tak banyak songeh. Bukan setakat ngan user je aku baik, hatta ngan Pak Guard pun , mana tak, aku selalu balik lambat dan aku pulak agak ramah tamah ngan pak guard ni suma, senang aku nak kluar masuk kan, sabtu pun aku datang kerja..kira aku ni pekerja yang rajin la taim tu kan..eheheheh....sampaikan ke Mamak kat tepi Mirama Building tu pun sangat2 kamceng.

So tadi, bila aku ke sana, it felt like coming back home to all the warm and friendly faces, dan aku sempat mengimbau la saat-2 manis kat sana...kat DBP tu la aku mula main Alamak , IRC dan jugak ICQ. ish rasa tua beno aku kan...Alamak tu ntah ada ke idok lagi....

:)

1 comment:

Naz in Norway said...

1996.......uih! muda lagi tu....
;D