Thursday, May 07, 2009

Saman Karang baru Kamu tahu.....

Boleh ke aku SAMAN kerajaan ???
Sebabnya : offer staff2 kami yang telah melalui tempoh latihan dan sudah ada skill.

Tak boleh ke mereka check status yang hendak di offer, dan sekiranya sudah bekerja lebih enam bulan..carila candidate lain yang masih terkapai2 mencari kerja....kalau nak juga kerajaan perlu membayar GANTI RUGI kepada syarikat swasta kecil seperti kami di sebabkan mereka ini telah di latih, di ajar dan di didik.....sangat merugikan kami dan memenatkan ...


Tapi apa nak buat offer dari kerajaan pun sangat bagus bila compare 15 tahun dulu (masa time aku le, masa time tu tak dak sapa nak join gomen, gaji ciput). Tapi la ni, starting basic leh cecah RM2000.00 tu tak masuk elaun-2 yang pelbagai.

Masa interview aku tak pernah miss tanya soalan, 'Ada minta ngan SPA or JPA ?'
Jawapan mereka, 'Ada kak. Tapi saya tak di panggil , dah tu periska PTD pun fail.'
tup ..tup...dalam masa 5-6 bulan atau 1 tahun tetiba ,'Kak saya rasa terpaksa ambil peluang yang sangat bagus ni kak. Maaf ye kak.'

Jadi lepas ni, kalau ada je yang jawab ADA pada soalan aku, aku terus tak mo offer walau sebagus mana budak itu.


nukilan rasa dari seorang RAKYAT MALAYSIA YANG TERTINDAS TANPA PEMBELAAN...

1 comment:

Anonymous said...

apa boleh buat taik kambing bulat bulat daa :D